Skip to content

Aktualizacja Strategii Rozwoju Szczecina

Home W mediach Media o Aktualizacji Strategia Szczecina. Już czas na odpowiedzi
Strategia Szczecina. Już czas na odpowiedzi PDF Drukuj Email

norboChociaż lobby niemieckie wspierać będzie rozwój portów w swoim kraju a środowisko gdańskie promować w Polsce swój korytarz TENT, nikt matematyki i ekonomii nie oszuka - to przez Szczecin ze Skandynawii na południe Europy jest najbliżej - o strategii dla Szczecina na łamach Gazety Wyborczej pisze norweski przedsiębiorca Kaare Nordbo.

 

Władze Szczecina, we współpracy z firmą doradczą, przygotowują nową strategię również mojego - od wielu lat - miasta. Uczestniczyłem w wielu posiedzeniach konsultacyjnych i stwierdzam, że problemy Szczecina w tym czasie w istocie się nie zmieniły i cały czas szukane są odpowiedzi na znane od lat pytania.

 

Naiwnym byłoby marnowanie łamów „Gazety" na slogany o konieczności poprawy jakości dróg i chodników, atrakcyjności Szczecina dla inwestorów, pływających ogrodach, zwiększeniu liczby miejsc w żłobkach i przedszkolach, marinach, jachtklubach, hali sportowej czy stadionie, na którym odbywać miałyby się nie tylko mecze podnoszącej się z upadku Pogoni. Napisano i powiedziano na ten temat wiele. Jeszcze więcej na pewno jeszcze się powie. Jakakolwiek wypowiedź w tym zakresie mogłaby mieć wymiar polityczny, a tego nie chcę. Są jednak wątki strategicznej wizji, które zwróciły moją szczególną uwagę.

Od kilkunastu miesięcy zastanawiam się, co jest lub może być centre of excellence Szczecina, jego wyjątkowością, biznesowym wyróżnikiem, który determinować będzie jego stały rozwój? Co jest jego największym kapitałem, na którym szczecinianie powinni budować swoją silną pozycję? Jako szczecinianin z wyboru, nie chcąc wymyślać prochu, starałem się stanąć obok i bez emocji - w oparciu o swoje skandynawskie doświadczenia - zerknąć na największe miasto północno-zachodniej Polski. I nie mam już wątpliwości - wyjątkowość Szczecina tworzy port i CETC [Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy - przyp. red.], szerzej pojęta branża morska, nowe technologie w zakresie energetyki odnawialnej i IT (technologii informacyjnej), nauka i młodzi ludzie.

***

Warto przyjrzeć się czasem mapie - Szczecin i włoski Triest to „zawiasy Europy", położone najbliżej siebie porty Bałtyku i Adriatyku. To ta trasa jest najkrótszą, najszybszą i najtańszą drogą tranzytową ze Skandynawii do Afryki, na Bliski Wschód czy do Azji. Co więcej, głośny ostatnio korytarz CETC, w praktyce już istnieje. Od dwóch i pół tysiąca lat. Biznes, kierując się rachunkiem ekonomicznym, zawsze wybierze wydajniejsze rozwiązania. Chociaż lobby niemieckie wspierać będzie rozwój portów w swoim kraju a środowisko gdańskie promować w Polsce swój korytarz TENT, nikt matematyki i ekonomii nie oszuka - to przez Szczecin ze Skandynawii na południe Europy jest najbliżej. Co więcej, paradoksalnie i partykularnie, dla szczecinian nie jest istotne, czy ładunki trafiać będą na południe kontynentu przez Niemcy czy Polskę i Czechy. Najważniejsze, by to nasz port z roku na rok przeładowywał kolejne setki tysięcy ton więcej. Przewoźnicy skandynawscy kierują się zarobkiem i sami znajdą drogę na tej osi. Celem strategicznym Szczecina, nie tylko Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest, by wybrali właśnie nasz port.

***

Nie ma już Stoczni Szczecińskiej - ani starej, ani Nowej. Nie znaczy to jednak, że Szczecin przestał był naturalnym ośrodkiem branży morskiej i przemysłu stoczniowego. I nie chodzi tu o kolejny zakład budowy okrętów. Największym zasobem naszego miasta w tym zakresie są wykształcone kadry projektujące i zarządzające procesem tworzenia statków, fachowcy w zakresie logistyki, transportu intermodalnego, armatorzy, agencje crewingowe [oferujące pracę na morzu - przyp. red.]. Dziesiątki lat doświadczeń, setki absolwentów Akademii Morskiej, Politechniki Szczecińskiej i dzisiejszego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług US to zasób, którego nikt nam nie odbierze. Szczecin posiada pełne zaplecze naukowe, by prowadzić zaawansowane badania nad nowymi projektami stoczniowymi, by tworzyć atrakcyjne dla światowej gospodarki morskiej rozwiązania techniczne i technologiczne, nadal kształcić cenione za swój profesjonalizm kadry. To właśnie w Szczecinie od kilkunastu miesięcy pojawiają się norweskie firmy zatrudniające tutejszych inżynierów czy projektantów, by w miejscu swojego zamieszkania wykorzystywali swoje doskonałe doświadczenie i wiedzę. Takie BPO [Business Process Offshoring - sektor usług, w którym międzynarodowe koncerny zlecają realizację wybranych działań wspierających tańszym firmom zagranicznym - przyp. red.], których nie da się przenieść z dnia na dzień do Indii czy Brazylii, są prawdziwą wartością dodaną dla miasta.

Tekst został opublikowany na łamach szczecińskiej Gazety Wyborczej. Całość można przeczytać tutaj.

Zmieniony: niedziela, 15 listopada 2009 22:16
 
Musisz się zalogować lub zarejestrować aby pisać komentarze.
Dyskutuj...
Dyskutuj (1 komentarzy)
Strategia Szczecina. Już czas na odpowiedzi
Nov 16 2009 13:27:55
Dodałbym słowo komentarza. Ludzie związani z branżą stoczniową, od wielu lat nie mieli wątpliwości, że w dziedzinie budowy nowych statków Europa nie ma szans na konkurowanie z Azją. Co innego sfera remontowo-modernizacyjna dla okrętownictwa. Tutaj Polska ma silną pozycję, i może ją jedynie wzmocnić! Strategia miasta powinna przewidywać takie scenariusze, i dostarczać Prezydentowi i jego ekipie narzędzi do radzenia sobie z sytuacjami takimi, jak obecnie ćwiczymy w związku ze Stocznią Szczecińską, jakie warianty rozwoju sytuacji są dla miasta optymalne?, jakie działania powinno miasto wspierać, a od jakich się dystansować? Emocjonalne sesje Rady Miasta i deklaracje Prezydenta w trakcie sytuacji kryzysowej nie zastąpią chłodnej analizy strategicznej i przygotowania zawczasu. A z takiej właśnie analizy powinien ewentualnie wyłonić się kierunek wzmacniania przemysłu stoczniowego-remontowego.
#111

Pobierz Dokumenty

Klikając na obrazek pobierzesz dokumenty.

Strategia Rozwoju Szczecina 2025Strategia
Rozwoju
Szczecina
2015

Diagnoza_SG_010710-1Diagnoza
Społeczno-
-Gospodarcza
Szczecina

ocena_SG_010510Ocena Realizacji
Strategii
Rozwoju
Szczecina

ocena_SG_010510_zalOcena Realizacji Strategii Rozwoju Szczecina załącznik 1

Bank pomysłów

 

Energia z wnętrza ziemi

Elektrownia – miejsce gdzie wytwarzana jest energia elektryczna. W Szc...

 

Pierwiastek „obywatelski”

Po wczorajszym, bardzo ciekawym spotkaniu dotyczącym strategii rozwoju ...

 

Szczerze i bez podtekstów

Uczestniczyłem dziś w spotkaniu z prof. Zarzeckim prezentującym suges...